Ta utdanningstesten:
utdanningstest.usn.no

Innsikt
I forbindelse med rekrutteringskampanjen for USN utarbeidet BCW i 2018 en gjennomgående målgruppehåndbok. Vi kombinerte kvalitative og kvantitative metoder fra både interne og eksterne kilder for å kartlegge de viktigste driverne og barrierene for potensielle studiesøkere, og fordypet oss i hvilke faktorer som er viktige for dem når de velger utdanning.

Hva gjorde vi?
Basert på funnene i målgruppehåndboken utarbeidet vi Tidstaxi – en utdanningstest i form av en tidsreise. I den lettbeinte testen kan målgruppen ved å svare på enkle spørsmål om seg selv, og ved å velge hvilke egenskaper som passer dem best, få tips til hvilke utdanninger som kan passe for dem. De blir tildelt en egen karakter, og får skreddersydde tekster som forklarer hvorfor akkurat den studieretningen kan passe akkurat dem.

Resultatet
Utdanningstesten ble gjennomført over 6 000 ganger på under en måned, og førte i samme periode til omtrent 400 linkeklikk ut til studiesøkesiden. Det var til og med en del personer som klikket direkte fra testen på «Søk nå»-knappen som fører dem videre til samordna opptak. Utdanningstesten er et element i rekrutteringskampanjen, og vil fortsette gå å helt til søknadsfristen er ute. I tillegg til å være et humoristisk verktøy som gjør det lettere å navigere i USNs studietilbud, fungerer det som en fin inngang for studentambassadører og talspersoner som presenterer USN for potensielle studenter.

Mobilbilder fra utdanningstesten

Min rolle:
Ansvarlig for UX/UI design av utdanningstesten. Prosjektet er gjort mens jeg jobbet hos Burson Cohn & Wolfe, i samarbeid med kreativ leder Kjetil Løvik og tekstforfatter Ida Törnqvist. Illustrasjoner av Julie Aida og utvikling av Værsågod.

URL:
utdanningstest.usn.no